قالب وردپرس

مشکلی که اکثر حسابدارها و مدیران مالی در اواخر سال با آن مواجه می شوند نحوه صحیح محاسبه عیدی و مالیات عیدی است. اگر بخواهیم خیلی خلاصه و کوتاه این مساله رو بیان کنیم باید گفت که برای محاسبه مالیات عیدی تنها یک روش وجود دارد که موردقبول ممیزان مالیاتی می باشد و روش های دیگری که گاها مورد استفاده قرار می گیرند اشتباه است و مغایر با قوانین محاسبه عیدی و مالیات عیدی می باشند.

روش صحیح محاسبه عیدی :

۱- ابتدا باید ۲ برابر پایه حقوق فرد را بدون در نظر گرفتن مزایا (حق خواروبار و مسکن و بن و …) برای یک ماهه ۳۰ روزه محاسبه کنیم . بدین صورت که دستمزد روزانه فرد را در ۳۰ روز ضرب می کنیم تا دستمزد یک ماهه او بدست آید.

۲- سپس ۳ برابر حداقل دستمزد وزارت کار را بدون در نظر گرفتن مزایا (حق خواروبار و مسکن و بن و …) بر مبنای یک ماه ۳۰ روزه محاسبه می کنیم که در سال ۱۳۹۵ حداقل دستمزد روزانه وزارت کار ۲۷۰،۷۲۰ ریال می باشد وقتی آن را در ۳۰ ضرب می کنیم ، عدد ۸،۱۲۱،۶۰۰ ریال حداقل دستمزد ماهانه وزارت کار بر مبنای ۳۰ روز بدست می آید؛ سپس این عدد را در ۳ ضرب می کنیم تا ۳ برابر حداقل دستمزد وزارت کار بدست آید. این عدد برابر با ۲۴،۳۶۴،۸۰۰ ریال می باشد.

۳-حال باید ۲برابر حداقل دستمزد فرد را با ۳ برابر حداقل دستمزد وزارت کار مقایسه می کنیم هر کدام که کمتر بود مبلغ ناخالص عیدی می باشد. برای بدست آوردن مبلغ خالص دریافتی عیدی باید مالیات عیدی را از مبلغ ناخالص عیدی کسر کنیم.

روش صحیح محاسبه مالیات عیدی:

۱- ابتدا باید کلیه حقوق و مزایای سالانه پرسنل را محاسبه کنیم. برای اینکار می توانیم به لیست های ماهانه حقوق و یا نرم افزار مالیات حقوق مراجعه نماییم (حق مسکن و حق خواروبار و بن نقدی کالای سالانه جز مزایای سالانه می باشند که باید در این لیست آورده شوند). بدیهی است که دستمزد و مزایای سالانه محاسبه شده در لیستمان باید با جمع دستمزد و مزایای ۱۲ ماهه پرسنل که در لیست بیمه و مالیات به صورت ماهیانه ارسال شده است مطابقت کامل داشته باشد.

۲- اگر پرسنل طی سال پاداشهای موردی دریافت کرده اند که در لیست مالیات حقوق ثبت شده و به سازمان امور مالیاتی ارائه شده است باید آن را به جمع دستمزد و مزایای سالانه اضافه نماییم . با توجه به اینکه سنوات پرسنل طبق اصلاحات قانون مالیاتهای مستقیم معافیت مالیاتی دارد در این لیست سنوات را اضافه نمی کنیم.

۳- سپس عیدی پرسنل را طبق روش بالا محاسبه می کنیم و با جمع دستمزد و مزایای سالانه جمع می کنیم. جمع این موارد برابر با کل درآمد سالانه پرسنل می باشد.

۴- حال باید معافیت مالیاتی سالانه را محاسبه نماییم. برای محاسبه معافیت مالیاتی سالانه باید معافیت مالیاتی ماهانه را در ۱۳ ضرب نماییم (۱۲ ماه سال + ۱ماه معافیت اضافی در هر سال). معافیت مالیاتی ماهانه در سال ۹۵ مبلغ ۱۳،۰۰۰،۰۰۰ ریال می باشد که با ضرب آن در عدد ۱۳ معافیت مالیاتی سالانه مبلغ ۱۶۹،۰۰۰،۰۰۰ ریال بدست می آید. نکته بسیار مهمی که در این قسمت باید رعایت گردد این است که معافیت مالیاتی سالانه باید به نسبت کارکرد پرسنل محاسبه گردد. بدین صورت که مثلا اگر فردی ۶ ماه در سال ۹۵ کارکرد داشته است باید مبلغ معافیت مالیاتی سالانه را تقسیم بر ۲ نماییم.

۵- سپس مبلغ معافیت مالیاتی سالانه را از درآمد سالانه محاسبه شده فرد کسر می نماییم تا درآمد سالانه مشمول مالیات بدست آید. بدیهی است اگر جمع درآمد سالانه فرد کمتر از مبلغ معافیت مالیاتی سالانه او باشد درآمد مشمول مالیات صفر می باشد و اگر درآمد سالانه فرد بیشتر از سقف معافیت مالیاتی سالانه باشد درآمد مشمول مالیات عددی مثبت می باشد.

۶- سپس درآمد مشمول مالیات را در جدول مالیات حقوق سال ۱۳۹۵ می بریم و مالیات متعلقه سالانه هر فرد را محاسبه می نماییم؛ بدین صورت که اگر درآمد مشمول مالیات فرد کمتر از ۷ برابر معافیت مالیاتی سالانه یعنی ۱،۱۸۳،۰۰۰،۰۰۰ ریال بود با نرخ ۱۰% و اگر بیشتر از عدد مذکور بود نسبت به مازاد آن با نرخ ۲۰% مالیات محاسبه می گردد. نکته بسیار مهمی که در اینجا مطرح می باشد این است که در جدول مالیات حقوق سال ۱۳۹۵ معافیت مالیاتی سالانه حقوق مبلغ ۱۵۶،۰۰۰،۰۰۰ ریال و ۷ برابر آن مبلغ ۱،۰۹۲،۰۰۰،۰۰۰ ریال ذکر شده است که این اعداد مبنای محاسبه حقوق ۱۲ ماهه هستند و در اینجا کاربردی ندارند زیرا درآمد مشمول مالیات سالانه در لیست ما شامل عیدی است و باید بر مبنای ۱۳ ماه حساب گردد و نه ۱۲ ماه.

۷- بعد از محاسبه مالیات متعلقه باید مبلغ مالیات های پرداختی بابت هر پرسنل طی سال را بدست آوریم. برای اینکار باید به نرم افزار مالیات حقوق و یا لیست های ماهانه حقوق مراجعه نماییم و کل مالیات های پرداختی برای هر فرد را از فروردین تا اسفند باهم جمع نماییم.

۸- سپس جمع مالیات پرداختی طی سال را از مالیات متعلقه که در بند ۶ محاسبه کردیم کم کنیم تا مالیات عیدی بدست آید.

۹- برای محاسبه خالص عیدی دریافتی پرسنل باید ناخالص عیدی فرد را از مالیات بدست آمده کسر نماییم.

روش غلط محاسبه مالیات عیدی:

در این روش که بسیار هم رایج می باشد و از روش صحیح محاسبه مالیات عیدی بسیار ساده تر و کوتاه تر می باشد سقف معافیت مالیاتی ماهانه یعنی ۱۳،۰۰۰،۰۰۰ ریال را از مبلغ ناخالص عیدی کسر می کنیم و مابه تفاوت آن را به جدول مالیات حقوق می بریم.

نکته بسیار مهم : روش غلط محاسبه مالیات عیدی سبب می گردد مالیات عیدی پرسنل بیشتر محاسبه گردد و علاوه بر غلط بودن این روش و مورد قبول نبودن آن، باعث زیان رساندن به پرسنل و کسر مالیات اضافی از ایشان می شود.

((برای دریافت لیست اکسل محاسبه عیدی و مالیات عیدی به همراه فرمول های محاسب ، می توانید به قسمت تماس با ما مراجعه نمایید و با ارسال ایمیلی مبنی بر درخواست لیست عیدی ، لیست را از طریق ایمیل دریافت نمایید.))

11 Comments

  1. علی داوودی گفت:

    با سلام و تشکر از مطلب مفیدتون. در صورت وجود حق ماموریت آیا نیاز به درج آن در لیست مالیات عیدی می باشد ؟

    • نگین مهدوی گفت:

      با سلام
      با توجه به اینکه هزینه سفر و فوق العاده ماموریت طبق بند ۶ ماده ۹۱ قانون مالیات های مستقیم، معافیت مالیاتی دارد همانند سنوات خدمت کارکنان در لیست عیدی قرار نمی گیرد اما در لیست های مالیات حقوق در قسمت مزایای غیرمستمر نقدی باید به صورت ماهیانه به سازمان امور مالیاتی ارسال گردد.

  2. علی داوودی گفت:

    ممنون. چرا حق خوار و بار و مسکن در محاسبه عیدی محاسبه نمی شود ؟

    • نگین مهدوی گفت:

      طبق قانون کار، مبنای محاسبه عیدی، مزد و فوق العاده هایی است که کارگر به مناسبت اشتغال در شغل مربوطه دریافت می کند؛ به عبارت دیگر، مزایایی که افراد به نوعی در ارتباط با شغل دریافت می کنند از اجزاء مزد محسوب می گردد. به طور مثال فوق العاده شغل ، سختی کار و هر آنچه که به تبع شغل به کارگر داده می شود جزء مزد منظور و الزاماً باید در محاسبه عیدی و پاداش لحاظ گردد. بدیهی است مزایای رفاهی و انگیزه ای از قبیل کمک عائله مندی و کمک هزینه های مسکن ، خواروبار و بن و نیز پاداش افزایش تولید جزء مزد به حساب نیامده و در پرداخت عیدی و پاداش نیز لحاظ نخواهد شد
      لینک این قانون

  3. ناشناس گفت:

    سلام
    اگر حقوق یکی از پرسنل طی سال تغییر کرده باشد چگونه حساب می شود ؟

    • نگین مهدوی گفت:

      در آن صورت مبنای محاسبه عیدی آخرین دستمزد می باشد.
      بدیهی است در لیست محاسبه مالیات عیدی مبنای محاسبه برای هر ماه نرخ دستمزد روزانه در همان ماه می باشد. به طور مثال اگر فردی ۷ ماه اول سال نرخ دستمزدش با ۵ ماه بعدی سال متفاوت بود برای محاسبه دستمزد سالانه ۷ ماه اول سال را با نرخ دستمزد اولیه و ۵ ماه بعدی را با نرخ دستمزد جدیدش محاسبه می کنیم

  4. شاهین گفت:

    ببخشید مالیات معاف رو دقیقا چطوری باید بدست اورد من هنوز تو این گیر کردم مثلا تو مسئله کتاب چه شکلی باید محاسبه کرد

    • نسیبه کارگران گفت:

      با سلام
      میزان معافیت مالیاتی هر سال متفاوت از سالهای قبل و بر اساس جدول مالیاتی است که هر ساله اعلام میکنند.
      ممنون

  5. hamrahmovie.ir گفت:

    سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد
    انگیزه براتون بشه

  6. آهنگ شاد گفت:

    سلام میشه لینک داخل مطلبو چک کنید.برای من مشکل داشت.ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *