قالب وردپرس

مقدمه

صاحبان کسب و کار بطور کلی یا در قالب اشخاص حقوقی تحت عنوان شرکتها و مؤسسات و نهادها و… فعالیت اقتصادی می نمایند و یا در قالب اشخاص حقیقی عموماً تحت عنوان مشاغل با مجوزهای صادره یا همان جواز کسب که از طرف اتحادیه های ذیربط صادر می شود، اقدام به کسب و کار می نمایند.

هرکدام از اشخاص حقیقی و حقوقی به موجب قوانین و مقررات سازمان امور مالیاتی در خصوص گزارشهای قانونی خود از جمله تنظیم دفاتر مالیاتی و ارائه اظهارنامه در موعد مقرر قانونی و پرداخت مالیات و چگونگی رسیدگی به حساب های اشخاص فوق تکالیفی دارند که در این مجال به آن نمی پردازیم.

کسب و کارهای مجازی

در سال های اخیر فعالیت های جدیدی تحت عنوان فروشگاههای اینترنتی یا کسب و کارهای مجازی آغاز گردیده که صاحبان این مشاغل بعضاً در خصوص تکالیف مالیاتی خود ابهاماتی دارند که جهت رفع این ابهامات و چگونگی جلوگیری از خسارت ناشی از عدم رعایت قوانین و مقررات مالیاتی می بایست موارد ذیل مورد توجه قرار گیرد.

مبنای مالیات

چگونگی کسب و کار الزاماً به معنای معافیت مالیاتی یا رفع تکلیف از انجام گزارشهای قانونی نمی باشد بلکه درآمدها و فعالیت های معاف از مالیات تابع قوانین و مقررات خاص خود می باشد.

مشمولیت قوانین

برحسب اطلاعیه های سازمان امور مالیاتی صاحبان فروشگاههای اینترنتی و کسب و کارهای مجازی همانند اشخاص حقوقی و حقیقی مشمول قوانین و مقررات سازمان امور مالیاتی می باشد.

اقدامات لازم

۱-اولین اقدامی که صاحبان فروشگاههای اینترنتی و کسب و کارهای مجازی بایستی انجام دهند تعیین حوزه مالیاتی است بدین منظور صاحبان کسب و کار باید به نزدیکترین اداره امور مالیاتی محل فعالیت خود مراجعه و کتباً درخواست تعیین حوزه مالیاتی نمایند. انجام این امر مستلزم ارائه اسناد و مدارک هویتی و مجوزات لازم (در صورت وجود) و انجام تشریفات اداری مربوطه می باشد و حداکثر طی مدت چهارماه از آغاز فعالیت بایستی این اقدامات صورت پذیرد.

۲- صاحبان مشاغل علاوه برتعیین حوزه مالیاتی بایستی تکالیف مالیاتی خود را انجام دهند تا مشمول جرائم از پیش تعیین شده در قانون نگردند.

۳- تکالیف مالیاتی اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی برحسب مورد، تابع قوانین و مقررات مربوط به خود می باشد یعنی چنانچه صاحبان مشاغل اینترنتی تحت عنوان اشخاص حقوقی در قالب شرکت و مؤسسه و …فعالیت می کنند مشمول قوانین مربوط به این گروه می شوند و چنانچه در قالب اشخاص حقیقی فعالیت کنند مشمول قوانین مالیات مشاغل خواهند بود.

سازمان تامین اجتماعی

فعالان اقتصادی صرف نظر از چگونگی کسب درآمد از همان آغاز فعالیت عموماً به موضوع مالیات کم و بیش توجه دارند لیکن بعضاً به موضوع قوانین و مقررات سازمان تامین اجتماعی کمتر توجه می نمایند که لازم است از همان ابتدای کار علاوه بر مسئله بیمه کارکنان به سایر قوانین تامین اجتماعی از جمله هزینه ها و درآمدهای مشمول بیمه و سایر امور توجه داشته باشند.

اقدامات پیشگیرانه

در خاتمه با توجه به اینکه سازمان امور مالیاتی در دو،سه سال اخیر حسابهای بانکی اشخاص را از سال ۱۳۹۲ به بعد و حتی واحد ارزش افزوده این سازمان حساب بانکی اشخاص را از سال ۱۳۸۸ رسیدگی و اقدام به صدور برگ تشخیص و وصول مالیات می نماید لذا به کلیه فعالان اقتصادی خصوصاً اشخاصی که تحت عناوین فروشگاههای اینترنتی و امثالهم فعالیت می نمایند توصیه می شود موارد فوق را مورد توجه قرارر دهند و از همان آغاز فعالیت از خدمات مشاوران مالی مسلط به قوانین مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی و سایر قوانین مرتبط از جمله صادرات و واردات و قانون تجارت و … استفاده نمایند تا ضمن اعمال سیستم حسابداری متناسب با موضوع فعالیت بنگاه اقتصادی حتی الامکان از بروز خسارت احتمالی پیش گفته جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *